Total Pageviews

Sunday, November 4, 2012

Serupa tapi tak sama..

           Thats the best title in my native language that I can put on this post, it simply means 'look similar but not the same' and this post just comes out on my mind all of sudden. Basically this is a comparison that I've noticed  about certain orchid species that resembles each other even though they comes from a totally different continents, American, Asian, Africa and Australia.

           As you already knew, orchids grew almost everywhere in every part of the world. They are so diverse and adaptable to their surrounding. By looking at certain orchids species, I can't help but see that some  share the striking resemblance with each other, of course not 100%, but they are very much alike. To an untrained eye or someone new in the orchid field, could get a little confused especially if they see the plants together without flowers.

            This is just a fun post, that focused only on the similarity in their vegetative appearances only. The degree of similarity amongst them might be throughout different stages of their growth, when they are young or the already matured ones. Some of the plants that I've listed below really does looks like each other, even though their actual size might be different. You can only differentiate when they are in flower.

           In order to compare and see the similarity, I've tried to find the picture of each plants without or not so obvious flowering ones, so as not to distract from their vegetative likenesses. Maybe the are more orchid look alike that I'm not aware of but take a look at what I've found..


           Jangan kan manusia, orkid pun ada yang seakan-akan serupa. Bila dah 'main' orkid ni lama, OC perasan ada beberapa spesis yang asalnya dari benua yang berbeza tetapi berkongsi ciri-ciri yang serupa. Kalau dari kawasan contohnya Asia tenggara tu, memanglah ada yang hampir sama, sebab berada dalam situasi geografi yang tak banyak berbeza. Jadi OC pun godek-godek dalam internet dan dapatlah  beberapa spesis yang bila dibandingkan hampir sama walaupun hidup di benua yang berbeza..

           Jika dilihat dari segi bentuk pokoknya memang seakan-akan sama tetapi apabila berbunga 100% berlainan, maklumlah spesis yang keseluruhannya berbeza! OC bayangkan kalaulah dua spesis yang berbeza ni di di letakkan sekaligus, tak ada bunga ataupun pokok tu masih belum matang, memang tak dapat nak dikenali.. walaupun kemungkinan tu sangat tipis sebab bukan senang nak dapat spesis dari benua lain..

            Mungkin bagi yang dah 'expert' lebih mudah nak bezakan, cuma kalau orang yang masih baru tu mungkin sedikit keliru kalau berada di dalam situasi ini. Apa pun sama-sama lah kita tengok..


  Aerangis modesta (Madagascar)                      Phalaenopsis cornu cervi (Southern Asia)

          These two looks almost the same right? I havent seen Aer. modesta in real life but from the picture both resembles each other. I think cornu cervi is much larger. The other orchid that look like this is Sedirea japonica.

          Kedua-dua spesis monopodial di dalam gambar ni nampak seakan-akan sama, Walau pun OC tak pernah lihat Aerangis modesta yang sebenar..anggaran saiznya juga lebih kurang sama di dalam gambar..Satu lagi orkid yang pokoknya juga seakan-akan serupa ialah Sedirea japonica.



Bromheadia finlaysoniana (Southern Asia)      Epidendrum nocturnum(American Con.) 

           Bromhedia is a terresterial orchid from Asia whilst Epi. Nocturnum is an epiphytes from the American continents, but they share the likeness in their plant structure

           Bromheadia ni asal dari benua Asia nampak serupa dengan Epidendrum nocturnum dari Selatan Amerika..cuma Bromheadia tumbuh di atas tanah manakala Epidendrum nocturnum ni spesis epifit.


Dockrillia wasselii (Australia)                 Scuticaria irwiniana (South America)



         At a glance they may look the same but the difference between these two are the rhizome in thicker,almost the same size with the leaves in Scuticaria, whilst Dockrillia leaves was more constricted at the base.

         Sekali imbas nampak sama, tetapi perbezaannya tu paling ketara pada bahagian pangkal daun, rizom Dockrillia lebih kecil manakala Scuticaria lebih kurang sama saiz dengan daunnya.



                    Dendrophylax lindenii (American Con.)       Chilochista lunifera (Southern Asia)          

           I havent seen Dendrophylax lindenii in real life, whether its much bigger than Chiloschistas, But from the pictures, how you can tell them apart when they are not in flower?

           OC tak pernah tengok lagi Dendrophylax lindenii ni lagi, tertanya-tanya la pulak boleh ke tumbuh di Malaysia ni..he..he..(teringin la tu..) Tak tahulah pula saiznya akarnya sebesar mana berbanding dengan spesis chilochista ni. Nampak macam lebih kurang sama saja. Banyak lagi orkid jenis 'akar' ni yang seakan-akan sama dari Madagascar, Afrika dan Australia pun ada.




Epidendrum lockhartiodes (American Con.)            Eria aporoides  (Southern Asia)

Dendrobium compressistylum (Southern Asia)             Lockhartia species (South America)


Lockhartia hercodonta (South Americ                  Oberonia padangensis(Southern Asia)

          These 3 pairs of orchids pictures have the same leaf structure even though 5 of them are totally different species, for each pair one originated from Asia and the other from American continents

         Tiga pasangan pokok orkid ni mempunyai struktur daun yang serupa walaupun5 daripadanya merupakan genus yang berbeza sama sekali



Paraphalaenopsis labukensis (Southern Asia)       Scuticaria steelei (South America)

          This two separate species have the same form of terete leaves, but more or less similar. Paraphalaenopsis labukensis stem base has a few overlapping terete leaves while Scuticaria has a single terete leaf coming out from the slightly spaced apart rhizome.

          Dua spesis ni mempunyai daun 'terete' yang panjang,itulah yang paling ketara persamaannya. Kalau tengok dari dekat Scuticaria ni mempunyai daun yang lebih kecil dan tidak berlapis, terasing di antara satu daun dengan yang lain di atas rizomnya, manakala Paraphalaenopsis mempunyai struktur daun yang berlapis di atas satu sama lain.



Neobenthamia gracilis (Africa)                                   Arundina graminifolia (Asia)

          The same reed like appearance might be a little confusing. From my observation, neobenthamia leaves  are a little bit straggly, while arundinas are neater.

          Arundina ialah orkid yang biasanya tumbuh di tepi-tepi lebuhraya di negara kita dan juga terdapat di negara asia yang lain..Neobenthamia pulak genus orkid yang berasal dari Tanzania, tapi kalau kita tengok berdasarkan gambar ni tak banyak beza pun..Kalau ada pun daun Neobenthamia lebih 'longlai' dari Arundina yang mana pokoknya lebih 'kemas'.



Dendrobium leonis (Southern Asia)                   Angraecum distichum (South America)

Same plant and leaf structure, but Den. leonis is much bigger plants than Ang. distichum

          Persamaan di sini pun cuma dari segi struktur daun sahaja. Dendrobium leonis lebih besar.



Oberonia species (Asia)                            Podangis dactyloceras (Africa)


Another quite similar species, Oberonia from Asia and podangis from Africa. Though I might add that this Oberonia leaves was fleshier.

Daun spesis Oberonia ni lebih lembut dan tebal daripada Podangis yang lebih nipis dan lebih keras.



           Maybe there's more of this kind of similarity in between species of orchids from different continents that I haven't seen, but this is what I can prepare for the blog at the moment.

           Jadi setakat yang OC dapat kenalpasti inilah antara spesis yang hampir sama bentuknya, mungkin ada lagi spesis lain juga dan OC terlepas pandang, tapi tak mengapalah sekurang-kurangnya dapat juga dikongsikan di sini.







A flower falls, even though we love it; and a weed grows, 
even though we do not love it.
 - Dogen




2 comments:

  1. salam,
    saya juga baru berjinak jinak dengan orkid,harap dapat tunjuk ajar..
    selamat berkenalan

    ReplyDelete