Total Pageviews

Monday, March 19, 2012

Jalan-Jalan Cari Orkid : Kuala Lumpur to Cameron Highlands..


          Just getting back from Cameron Highlands last Saturday, bringing back a lot of stuff.. Yes, none other than orchids, orchids and more orchids..Hmm..what can I say, once you get stuck with orchids nothing else matters..Its a craziness, an addiction,  an obsession.. Actually, this trip was not planned. I have to go to Kuala Lumpur to settle some errands, At the same time both of my pal were also there, so we decided to meet and on the way back we went orchid shopping..!  We travel our way from Kuala Lumpur to Cameron Highlands. We've visited 2 nurseries in KL. Lum Chin and Hourai..and Sin Chan Wah's nursery in Cameron Highlands..I did the posting about all the nurseries mentioned before.( Just click on their names..) Found anything interesting? You bet! From only two plants targeted we brought back 3 medium boxes filled with orchids! Half of it were shared cause that was the only way we can buy more. In this post I just wanted to share some pictures of orchids from the three nurseries that we've visited..

           OC baru balik dari Cameron Highlands semalam, Banyak oleh-oleh yang dibawa pulang..apa lagi.. orkid, orkid dan lagi orkid..yang tak pernah cukup-cukup..Nak kata apa lagi, sekali ter'lekat' dengan orkid, apa pun tak kira dah, duit ni jangan cakaplah.. tabur macam bunga..! Bagi OC, orkid ni merupakan satu kegilaan, ketagihan dan satu obsesi..Sebenarnya trip ni tak la plan sungguh-sungguh pun, kebetulan OC kena pergi KL ada urusan. Kawan-kawan OC pun kebetulan ada di sana pada masa tu, walaupun pergi tak sekali, tapi bila jumpa di sana, apa lagi...dalam perjalanan balik tu memborong orkidlah sudahnya..Mula-mula di KL lepas tu terus sampai Cameron... Masa di KL kami pergi 2 nurseri iaitu Lum Chin dengan Hourai, manakala nurseri milik Sin Chan Wah (Ah Sang) di Cameron Highlands. Posting berkenaan ketiga-tiga nurseri ni OC dah buat dulu. Kalau nak tengok sila klik pada nama-nama nurseri tu..Jumpa yang menarik? Mestilah..! daripada kononnya nak beli dua pokok saja..jadi 3 kotak sederhana besar..!  Tu pun kira separuh daripadanya OC kongsi ngan kawan-kawan..kalau tak kongsi.. macam mana nak beli banyak lagi..he..he..Dalam pos kali ni OC cuma nak kongsi gambar-gambar orkid yang menarik yang sempat OC 'snap' untuk tatapan pengunjung blog ni, di ketiga-tiga nurseri yang kami kunjungi..




           First nursery that we've visited was Lum Chin's. What's special there? Have a look..

           This is Paphiopedilum armeniacum. A rare sight for orchid collectors in Malaysia. I don't know about other country but this was such a surprise to me. Seeing live plants with flower, I've never expected to see this plants available for sale. But I dont know who will buy this plant because it needs intermediate temperatures to do well, Otherwise you can forget to grow this species. Very tempting..but knowing that I cant provide the best condition.I held myself..Least I get to see the live plants up close and get to photograph it..


          Nurseri yang mula-mula OC pergi ialah Lum Chin..Apa yang special di sana? ni dia..

          Pernah tengok tak 'slipper orchid' di bawah ni? Kalau belum, ni lah Paphiopedilum armeniacum..berasal dari negara China..Pertama kali OC dapat lihat spesis ni depan mata..memang cantik sangat! Antara warna yang unik di dalam famili Paphiopedilum ni..Pokok kecik saja tapi bunga besar..terutama sekali 'pouch' nya tu..Sayangnya OC tak boleh tanam spesis ni. Sesapa pun yang tinggal di kawasan tanah rendah jangan harap nak tanam la..lain lah kalau ada cool house di rumah...Tak tanya lah pulak harganya berapa..sahaja nak tahu..Walau bagaimanapun OC dapatlah tengok dari dekat dan ambil gambar buat kenang-kenangan..








Cantik, cantik dan cantik....!.hai kalaulah OC boleh tanam..
terliur tengok walaupun tak boleh makan..!

Very nice isn't it?! But to me, that is as far as it goes..




         Selepas puas membelek orkid d Lum Chin OC ke Hourai Nursery pulak., namun tak banyak gambar yang OC snap..cari pokok yang ada bunga, mana rasa yang sesuai untuk ditunjukkan sajalah..

         Right after Lum Chin, we went to Hourai Nursery..this is my second time here..got some pictures of orchid blooming that day and of course bringing some home..!


 Bulbophyllum species..


 Paphiopedilum glanduliferum..


 A common Dendrobium linguella.


 Aeridovanda hybrid


 Bulbophyllum blumei


 Bulbophyllum species, NoID.


 Doritis hybrid with peloric petals..


 A special Doritis pulcherrima hybrid also with peloric petals 
(a mutation that makes the petals resemble the lip)





           On the way back we decided to go to Cameron Highlands, we spent a night there and next day went straight to Mr. Sin Chan Wah's nursery. This is not the private nursery, only people that knew Mr. Sin, clients or special invitation, can visit his nursery, cause he must take us in his jeep through a steep slope..

          'On the way' nak balik sempat lagi OC singgah di Cameron Highlands, tidur di sana semalam, esok paginya terus ke Nurseri En. Sin Chan Wah..Nurseri ni biasanya dilawati oleh orang yang kenal dengan En.Sin sahaja..kalau tak kenal macam mana nak masuk? Nak ke sini pun En.Sin sendiri yang bawa naik jip..naik kereta memang tak sampai la..Tengok orkid-orkid di nurseri ni memang 'Wah' lah jugak..! Tak tahan..rambang mata..! Maklumlah tempat cuaca sederhana..Nak tengok orkid yang pelik-pelik di sini memang banyak..Teruja tu memang lah..tapi makan hati la jugak tengok..he..he..



 Cochleanthes amazonica



Dendrobium cuttberthsonii..
Antara Dendrobium idaman OC..berangan dulu boleh la..


Dendrobium nobile,
Kalau di tanam di tanah rendah ni bunganya ada la 2,3 kuntum..
 tu pun kalau berbunga..


 Sobralia macrantha 'alba'


 Pleurothallis species


 Phalaenopsis hybrid






 Phalaenopsis hybrid




 

 Phalaenopsis Wintik Golden Dragon


 Paphiopedilum complex hybrid. 
One of the parent is Paphiopedilum villosum.


 Epidendrum hybrid

Phalaenopsis gigantea..tengok la besar mana daunnya..
sikit pun tak ada rosak, bintik.bintik dan sebagainya..
berbanding kalau tanam di tanah rendah..

A very healthy Phalaenopsis gigantea. 
See the proportion of its leaves with my hand.


 Phalaenopsis amabilis


 Psychopsis Mendenhall


 Masdevallia


 Masdevallia


 Gastrorchis x Phaius hybrid


 Cattleya hybrid


 Paphiopedilum haynaldianum


 Dendrobium macrophyllum


 Paphiopedilum Lynnleigh Koopowitz (malipoense x delenatii)


Phragmipedium Calurum 'Lydia Merkle'


 Encyclia radiata


 Dendrobium spectabile


 Dendrobium spectabile, yang ni lain sikit bentuknya.. 
Another different forms of Dendrobium spectabile.



 Barkeria x Epidendrum hybrid


 Paphiopedilum glaucophyllum



 Cattleya hybrid




 Paphiopedilum curtisii



           Semasa datang tak bawa apa-apa tetapi masa balik penuh satu kereta dengan orkid..
Dah sampai rumah jenuh  nak me'repot' lah pulak..tapi tu lah kerjanya dengan orkid ni. tak pernah habis..tapi amat menggembirakan bila melihat pokok kita tanam tu hidup subur dan berbunga..

          Came with nothing, but back with a car full of orchids..Now some of the orchid really needs repotting..the never ending chores. But its all worth it when watching the plants grow and flower for us..





A flower falls, even though we love it; 
and a weed grows, even though we do not love it. 
                                                                                       - Dogen






13 comments:

  1. Wah, best. Phal amabilis tu begitu menarik.

    ReplyDelete
  2. Kalau kat tanah rendah ni tak tau la boleh berbunga banyak ni ke tak..

    ReplyDelete
  3. Salam Zulkifli, you has a nice orchid blog.

    I like that Phragmipedium caricinum, but it can blooming in malaysia climate? May i know how much u bought? And that Cattleya eldorado 'alba' also catch my eye, it's expensive?

    Faiz Lew

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for liking my blog! It can bloom, Its a cutting from the mother plant. The mother plant was blooming during that time in Hourai Orchids..I bought it for only RM25. But that was one the last cuttings. Its quite small. Only one left but it was even smaller..Guess you have to wait.. The cattleya was raised from seed so its not expensive I think also around RM25.

      Delete
  4. assalam en.zul,

    saya juga baru berjinak2 dgn orkid,baru2 nie pokok orkid saya jenis butterfly sering kali terkena serangan perosak...saya ingin minta pendapat saudara bagaimana mahu mengelakkan kejadian ini dan apa racun yg sesuai untu perosak ini?saya sering kali mengubah kedudukan pasu bunga saya untuk menghalang dpd daun pokok saya dimakan perosak.saya tak tahu sama ada kumbang atau siput, tapi yg pasti setiap pagi habis daun pokok di makam perosak w/pun petang sebelumnya daun pokok kelihatan baik2 saja.harap saudara dapat beri sedikit pendapat. terima kasih

    ReplyDelete
  5. assalam en.zul,

    saya juga baru berjinak2 dgn orkid,baru2 nie pokok orkid saya jenis butterfly sering kali terkena serangan perosak...saya ingin minta pendapat saudara bagaimana mahu mengelakkan kejadian ini dan apa racun yg sesuai untu perosak ini?saya sering kali mengubah kedudukan pasu bunga saya untuk menghalang dpd daun pokok saya dimakan perosak.saya tak tahu sama ada kumbang atau siput, tapi yg pasti setiap pagi habis daun pokok di makam perosak w/pun petang sebelumnya daun pokok kelihatan baik2 saja.harap saudara dapat beri sedikit pendapat. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa daun Phalaenopsis atau butterfly orchid tu kena makan dengan siput babi. Waktu malam cuba check. Lagila kalau pokok tu tak digantung. Kumbang biasanya tak makan daun orkid.
      Kalau siput boleh guna racun siput (kalau banyak sangat siput,)atau tangkap siput tu letak je garam..atau pandai-pandaila 'uruskan'..Saya pun malam-malam memang ronda jengok2 pokok takut jadi kes macam ni lah..

      Delete
  6. Amazing !!!
    I love your blog thanks for sharing!

    ReplyDelete
  7. cantiknya.......saya pun peminat orkid.bahagiakan bila tengok kecantikan bunganya.

    ReplyDelete
  8. cantiknya.......saya pun peminat orkid.bahagiakan bila tengok kecantikan bunganya.

    ReplyDelete
  9. May I know the address? Or how to contact the in-charge person?

    ReplyDelete