Total Pageviews

Friday, October 21, 2011

Flashy Splashy !

        Mutations in orchids is quite common, especially nowadays with the advancement of horticultural technologies. Orchid breeders will try to make a new hybrid with many crossings and recrossings. As a results will produce a new flower variety. Mutations sometimes happens naturally or man-made. Mutations in orchids will make one particular flower unique, though they seem abnormal than their usual type. This abnormalities makes them rare and special, so they are highly desirable. Mutations can happen in shape/form, colours of the flower and even leaves (variegated).

        Dendrobiums, specially the hybrids has long been known to have a mutational type in terms of their colours. Usually they comes in 'splashy' stripes. Their original colour for example purple, breaks into irregular lines in different tones and lengths. Some are well contrasted while others are subtle. In this post I will only put the flower with a 'splash' kind of mutation..

        Mutasi bunga orkid adalah sesuatu yang agak biasa, terutamanya sekarang ini. Dengan kemajuan dalam bidang teknologi horticultur. Penanam orkid akan berusaha untuk menghasilkan baka-baka baru orkid melalui kacukan antara spesis dan sebagainya. Mutasi kadang-kadang berlaku secara tidak sengaja/semulajadi atau buatan manusia. Mutasi bunga orkid menjadikan sesuatu bunga itu unik dan berbeza daripada jenisnya yang lazim dilihat. Bunga yang 'tidak normal' ini biasanya jarang diperolehi atau dilihat.Ini menjadikannya lebih istimewa dan dicari oleh penggemar orkid. Mutasi boleh berlaku kepada bunga orkid dari segi bentuk, warna dan daun (varigasi).

        Dendrobium, terutamanya jenis hybrid memang terkenal dengan mutasi bunganya yang unik. Selalunya dari segi warnanya yang kelihatan berjalur berbeza ton pada kelopaknya. Ada yang terang kontrasnya manakala ada juga yang berwarna lembut. Di dalam pos ini saya hanya fokus kepada bunga yang mutasinya berbentuk 'splash' sahaja.


        Pictures below shows all the mutated dendrobiums in my collection...
        Gambar di bawah adalah merupakan dendrobium mutasi yang ada dalam koleksi saya..



 Dendrobium Burana


 Dendrobium Burana Pink


 Dendrobium Burana


 Dendrobium Burana

 Dendrobium 'Sonia'

 Dendrobium Burana Pink

 Dendrobium Ekapol

 Dendrobium Enobi Purple

  Dendrobium Enobi Purple

 Dendrobium Pompadour Splash
  

 Dendrobium no ID




Flowers are happy things. 
- P. G. Wodehouse
 

1 comment: